Søvnløshed hos børn

søvnløshed hos børnNår forældre hører ordet søvnløshed og bliver bedt om at tænke på det i forbindelse med børn, danner de fleste forældre billeder af et grædende barn, der, foruden selv at være vågen den halve nat, også holder dem søvnløse i uendelige perioder.

Søvn er vigtigt for børn, og søvnløshed hos børn kan føre til humørsvingninger og ændret opførsel. Dette kan få børn til at udvikle komplikationer i forhold til skole, disciplin og autoritet. Kan dit barn ikke sove så læs med her.

På samme måde som hos voksne defineres søvnløshed hos børn som besvær ved at falde i søvn, forblive i sovende tilstand, samt ikke at være veludhvilet, på trods af en tilpas mængde søvn. Børn i alderen 6 til 12 år bør få 10 til 11 timer om natten og teenagere omkring 9 timers søvn hver nat.

Symptomer på søvnløshed hos børn

Udover generelt at være søvnig i løbet af dagen, kan andre kendte symptomer på søvnløshed være, at dit barn virker irriteret, har humørsvingninger, er hyperaktiv, deprimeret og aggressiv.

Dit barn kan, på grund af søvnløshed, opleve hukommelsesproblemer og have en nedsat evne til at holde fokus i længere tid af gangen. Oplever du derfor, at barnet klarer sig dårligere i skolen eller socialt, så kan det være et tegn på, at der er noget galt. Det har ikke nødvendigvis noget med barnets søvnvaner at gøre, men det er et godt sted at starte, da søvn er essentielt for at kunne klare sig godt både i forhold til læring og i sammenspil med andre mennesker.

Årsager til søvnløshed hos børn

børn og søvnproblemerDen primære årsag til, at et barn oplever søvnløshed, er hovedsageligt, at det ganske enkelt ikke kommer tidligt nok i seng. Det kan fx være skyldes, at forældrene har en urealistisk forventning til, hvor mange timers søvn barnet bør få. Det kan også skyldes, at børn, der lider af søvnløshed, har mere at foretage sig, end de i realiteten har tid til. Sociale aktiviteter efter skole og om aftenen, sport, lektier, computerspil, internet og fjernsyn tager alt sammen tid, der i sidste ende går fra søvnen.

Mange forældre har også svært ved at fastholde en bestemt sengetid for deres børn. Sørg derfor for, at der er faste rutiner og rammer omkring søvnen, så barnet kommer i seng i god tid.

Hvis dit barn stadig oplever søvnløshed, på trods af en fornuftig mængde søvn om natten, kan det eksempelvis skyldes indtagelse af koffein-indholdige drikke, stress eller dårlige sovevaner. Hvis dette er tilfældet, bør du tage et kig på barnets livsstil. Spiller barnet meget computer med energidrikke til følge? Dyrker barnet motion? Ligger barnet med en iPad i sengen inden sengetid?

En sund og aktiv livsstil kan have en positiv indflydelse på både børns og voksnes søvnkvalitet. At hjælpe barnet til en god livsstil er et godt sted at starte, da effekten kommer tifold igen. Ikke nok med at du får et barn, der lever sundt, får du også et barn med en bedre koncentrationsevne, mere energi og større indlæringsevne. Dertil kommer også, at du giver barnet nogle gode vaner, som det kan tage med sig videre ud i livet, når tiden kommer, og det flytter hjemmefra.

Dit barn kan også have psykiske problemer, der gør, at det har svært ved at falde i søvn eller opretholde en høj søvnkvalitet. Ængstelse, frygt, bekymring og angst er alle negative følelser, der kan give uro og søvnproblemer hos børn. Selvom du ikke tænker, at dette er tilfældet, da dit barn altid virker ved godt mod, bør du tage en snak med vedkommende, hvor du spørger ind til de ting, der fylder meget. Er der problemer i skolen, med vennerne eller et familiemedlem?

Behandling af søvnløshed hos børn

Behandling af børns søvnproblemer handler om at finde frem til det, der i første omgang skaber søvnproblemerne og herefter ændre på det.

Start med at vurdere barnets søvnvaner. Kommer han tids nok i seng, og får han den anbefalede mængde søvn? Husk at børn skal have mere søvn end voksne og gerne tæt på 10 timer dagligt. Et godt råd til behandling af børns søvnproblemer er fx at begrænse den tid, børn bruger i sengen. Sengen bør kun benyttes, når der skal soves, frem for i løbet af dagen og aftenen, når der skal læses og ses TV. Opstil også gerne et fast program over sengetider, selv i løbet af weekender og ferieperioder, og undgå stimulerende aktiviteter, såsom spil, tv og telefon i en periode på en halv til en hel time, inden børn skal sove.

Herefter bør du tage en snak med barnet. Hvordan har han eller hun det? Trives han? Er han plaget af mareridt?

Hvis barnet mentalt har det godt, så kan det være de ydre omstændigheder, der ikke fungerer, så søvnkvaliteten forringes. Sørg for at barnet sover i et mørkt lokale, der er fornuftigt tempereret (omkring 18 – 20 grader), så det hverken er for varmt eller for koldt.