For mange kan det komme som en overraskelse, at dine søvnvaner i høj grad spiller ind på, om du har muskel- eller ledsmerter. Nogle positioner støtter op om nakken, mens andre er bekvemme for skuldre eller ryg.

Din sovestilling har således stor indflydelse på, om du vågner op hver morgen uden at have smerter eller om du er øm, stiv eller har ondt. Smerter kan naturligvis skyldes flere forskellige ting og det, at du sover i en given stilling, er ikke ensbetydende med, at dine smerter vil forsvinde. Når det så er sagt, så er der undersøgelser, der viser, at forskellige sovestillinger kan være med til at reducere smerter i forskellige kropsregioner. Dette bør dog ikke erstatte et besøg hos en fysioterapeut, kiropraktor eller læge.

Sov på maven

Har du smerter i ryggen om morgenen, kan det undertiden hjælpe at sove på maven. Når du sover på maven, fjerner du belastningen fra ryggen og flytter den over på maven.

Eksperimenter eventuelt med at placere en pude under de nederste af dine mavemuskler eller dit bækken og en anden pude under hovedet.

Sov på siden

Hvis du konsekvent har ondt i lænden eller nakken, kan du prøve at sove på siden. Det er ikke helt ligegyldigt, hvordan du lægger dig, for det er vigtigt, at dine ben supporterer din krop. Sørg derfor for at bøje knæene en smule og hold dine hofter strakte. Undgå at rotere i lænden, da dette kan give stivhed om morgenen.

Sov på ryggen med støtte til skulderne

Hvis du har smerter i skuldrene eller i rotatorerne, så kan du prøve at sove på ryggen med en lille pude placeret imellem dine skulderblade.

Skuldersmerter skyldes ofte, at din krop ligger fladt om natten, så dine skuldre belastes unødigt. Du løser derfor heller ikke problemet, hvis du blot sover på ryggen. Det er vigtigt, at du forsøger at efterligne din krops naturlige position ved netop at hæve området mellem skulderbladene en smule.

Sov på ryggen med et håndklæde under nakken

Oplever du at have nakkesmerter om morgenen, kan du overveje at give dit hoved en smule mere støtte. Nakkesmerter kan forårsages af dit kranie, der i løbet af natten presser ned på nakken. Ved at rulle et lille håndklæde ind under din nakke, kan du give dit hoved støtte, så dit kranie ikke presser ned med hele dets vægt.

Virker det ikke med håndklædet kan du prøve med en anden position eller størrelse. Er det generelt ubekvemt, bør du fjerne håndklædet / forhøjningen helt.

Sov med en flad pude

Du kan muligvis reducere nakke- og skulderspændinger ved at sænke hovedets højde. Vågner du ofte med smerter i den øvre del af ryg, nakke, skuldre eller kraveben, bør du prøve at sove med en fladere pude. En ortopædisk pude kan også gøre underværker.

Generelt bør du huske, at puder med dybere fordybninger understøtter hoved og nakke bedre. En pude, der ikke giver sig, kan gøre det modsatte.

I tvivl? Sov skråt!

Hvis du synes, at du har prøvet det meste, men stadig oplever at være stiv og øm om morgenen, kan du overveje at sove ”skråt”.

Mange mennesker foretrækker at sove i en hvilestol eller en justerbar seng, der kan give en sund rygstøtte og lette belastningen på din rygsøjle om natten.

Ikke at sove helt fladt er noget, som godt kan kræve lidt tilvænning. Hvis det fungerer for dig, og du vågner op mindre stiv og øm, så klø på for det kan godt tage et par uger, inden du sover lige så behageligt på skrå.