Det er et velkendt faktum, at jo bedre vi sover, desto mere velvære, energi og overskud har vi i vågen tilstand.

Føler du dig drænet for energi, bliver du hurtigt irritabel eller føler du, at du generelt mangler overskud til at tackle hverdagens små og store udfordringer, kan det derfor godt betale sig at investere i din søvnkvalitet.

Dette kan du gøre på flere måder. Du kan forbedre dit sovemiljø, tage baldrian mod dine søvnproblemer eller dyrke motion. Netop motionens indflydelse på søvnen er veldokumenteret. Dyrker du motion med moderat til høj intensitet, sover du generelt bedre.

Søvn og motion går hånd i hånd

En nylig undersøgelse foretaget af National Sleep Foundation i USA viser således, at personer der dyrker regelmæssig motion sover bedre, end personer der ikke dyrker motion. Mere end 75 % af motionisterne rapporter, at deres søvnkvalitet er ”god” eller ”meget god”. Blandt personer, der ikke dyrker motion er tallet ca. 50%.

Undersøgelsen viser også, at personer der dyrker hård, fysisk træning opnår den bedste søvn. Over dobbelt så mange personer, der dyrker hård, fysisk træning, svarer at de sover rigtig godt hver eller næsten hver nat. De er derudover mindre tilbøjelige til at have søvnproblemer.

Værd at indskyde i ovenstående forbindelse er, at du ikke bør gå fra ingen til hård motion fra dag til dag. Dette kan belaste både dine muskler og dine led. Vil du motionere, bør du starte blidt ud og langsomt arbejde dig op til højere sværhedsgrader. Løfter du tunge vægte, kan du supplere med proteinpulver, så du ikke taber dig unødigt.

Risiko for at udvikle søvnapnø

Dyrker du aldrig motion, er du givetvis i kategorien med personer, der har den dårligste søvn. Næsten en fjerdedel af deltagerne i kategorien med folk, der ikke motionerer, blev kvalificeret til den dårligste kategori i undersøgelsen. Det tilsvarende tal for motionisterne var 12 %.

Endvidere kan du have en forøget risiko for at udvikle søvnapnø. Undersøgelsen viser, at mere end 40 % af deltagerne, der ikke dyrker motion, har en forøget risiko for at udvikle søvnapnø. Det tilsvarende tal for de aktive motionister er 19 %.

Aktive mennesker sover bare bedre

Undersøgelsen viser også, at stillesiddende arbejde er associeret med dårlig søvn og sundhed. De af respondenterne der havde færre end 8 timers stillesiddende arbejde dagligt, rapporterede oftere tilbage at de havde en ”meget god” søvnkvalitet.

Undersøgelsen foretaget af National Sleep Foundation tilbagekalder også en af de mest almindelige myter omkring søvn og motion. Den viste således ingen korrelation mellem at dyrke motion lige før sengetid og dårlig søvnkvalitet. Motion er – uagtet tidspunktet på dagen – god for din søvnkvalitet.

[Total:0    Gennemsnit:0/5]