Få et bedre sovemiljø og en uforstyrret nattesøvn

Få et bedre sovemiljø og en uforstyrret nattesøvn

Populære guides

Nyeste indlæg fra Lægens Hjørne

Få hjælp til dine søvnproblemer

Søvn er en vigtig faktor i alle personers liv. Sammen med kost og motion, er det en af de tre søjler, som en sund og bæredygtig livsstil er bygget op omkring. Vi bruger ca. en tredjedel af vores liv på at sove, og oplever vi problemer med at sove, har det således en stor indflydelse på vores overordnede livskvalitet.

Selvom de fleste ved, at søvn er vigtigt for både krop og sjæl, så er det de færreste, der reelt forstår, hvad søvn er. Flere aspekter af søvnen er omgærdet af mystik eller direkte misforstået. Meget af det, som vi tror, at vi ved, er baseret på misforståelser, fejlslutninger og myter. Det vil vi med iSleep forsøge at gøre op med.

Forebyggelse og behandling

Søvnproblemer hos iSleep

På iSleep.dk får du klar viden om dine søvnproblemer og dit besvær med at sove. Du finder hjælp til både at forebygge og behandle dine søvnproblemer, så du kan møde hver dag fuld af energi og være den bedste udgave af dig selv. Søvnproblemer, det være sig kortere eller længevarende, er aldrig behagelige og kan have stor indflydelse på ens livskvalitet. Tag derfor en beslutning om, at du fremover vil sove så godt, som det er muligt, så du kan få mere kvalitet i din hverdag.

Brug menuen til at orientere dig og klik ind på det emne, som du vil læse mere om. Foruden generel information om insomni, og hvordan du håndterer dem, finder du også information om søvnsygdomme, som narkolepsi og søvnapnø, og beskrivelser af fx drømme og mareridt, så du kan tolke på dine.

Bedre søvn giver livskvalitet

At sove godt behøver ikke at være svært og der er en række ting, som du selv kan gøre for at hjælpe søvnen på vej. Herunder er en række gode råd, som du bør overveje. Måske skal der ikke mere til for at løse dit søvnproblem?

Hold regelmæssige sovetimer. At gå i seng, når du føler dig træt og stå op på nogenlunde samme tid, hjælper med at lære din krop at sove bedre. Prøv at undgå middagsluren, hvor det er muligt.

Skab et afslappende sovemiljø. Mørke, rolige og kølige omgivelser gør det generelt nemmere at falde i søvn og forblive i søvn. Du bør derfor sørge for, at dit sovemiljø er optimeret til din søvn. Sørg for at minimere alt, hvad der hedder lys (både naturligt og elektronisk), lyde, varme og lugte, der kan genere.

Bevæg dig mere, sov bedre. At være fysisk aktiv i løbet af dagen kan hjælpe dig med at sove bedre om natten, da din krop har brugt ekstra energi for at komme igennem dagen. Undgå dog kraftig aktivitet nær sengetid, da dette kan stimulere hjernen og dermed påvirke din søvn.

Konfronter din søvnløshed. Hvis du ligger vågen og ikke kan sove, så lad være med at tvinge dig til at falde i søvn. Stå op og lav noget afslappende lidt, og vend tilbage til sengen, når du føler dig mere søvnig.

Skriv dine bekymringer ned. Hvis du ofte ligger vågen og bekymrer dig om morgendagen, så afsæt tid før sengetid til at lave en liste til næste dag. Dette kan hjælpe med at sætte dit sind i ro.

Søvnproblemer er svær størrelse

Søvnproblemer og sovemiljø

Søvnproblemer kan være mange ting. Det kan være, at du har en stresset hverdag, der gør, at tankerne farer rundt i hovedet på dig, så du ikke kan falde i søvn, men det kan lige så vel være, at den søvn du får, ikke har den ønskede kvalitet. Dette resulterer typisk i, at du er kronisk træt, og møder morgendagen uoplagt og uden gå-på-mod.

Dit sovemiljø har også en afgørende rolle for din søvnkvalitet. Find mere information om de respektive emner under menupunkterne “Kosttilskud” og “Guides”, hvor vi har samlet gode råd til, hvordan du fx finder den madras, der passer til din krop eller den pude, der giver den bedste støtte til hoved og nakke.

Sundhed og sygdom

En række kosttilskud baseret på naturmedicin kan givetvis afhjælpe dine søvnproblemer. Baldrianrod er fx en plante, der i tusindvis af år har været kendt for sin beroligende effekt. Naturmedicin mod søvnproblemer står i skarp kontrast til psykofarmaka som benzodiazepiner og andre sovepiller.

Vi anbefaler altid, at du forsøger at løse dine søvnproblemer ved primært at ændre din livsstil og dine vaner og sekundært at supplere med kosttilskud. Du finder viden om sovepiller og anden sovemedicin på dette websted, men du bør konsultere din læge, inden du tager hypnotika.

Behandling af søvnløshed

Op mod 20 % af den danske befolkning lider af søvnløshed; Nogle har svært ved at falde i søvn, andre vågner for mange gange og sover uroligt. En tredje gruppe sover for meget og er stadig helt udkørte og demotiverede, når de står op. Man kan derfor med rette betegne problemer med søvnen som værende en folkesygdom. Dette skal naturligvis tages med et gran salt, da “jævne” søvnproblemer, som fx periodevise problemer med at falde i søvn eller  afbrudt søvn, naturligvis ikke er at sammenligne med diabetes eller hjertekar-sygdomme.

Hvis du er kommet hertil i din søgen efter råd og vejledning, så er du godt på vej til at løse dit søvnproblem.

God nat!