Fald hurtigere i søvn med et Melatonin-tilskud

Melatonin er et hormon, der produceres naturligt i koglekirtlen i kroppen. Hormonet hjælper din krop med at vurdere, hvornår det er tid til at sove, og hvornår du skal stå op igen.Kroppens produktion af Melatonin stiger derfor om aftenen og natten og falder tilbage igen i de tidlige morgentimer, når det er tid til at vågne igen. Denne regulering sker til dels automatisk, og til dels som en naturlig følgevirkning af den lyspåvirkning, du modtager.

Niveauet af Melatonin er afgørende for, hvor dybt og uforstyrret du sover om natten. Melatonin kan fås som et supplement i de fleste helsekostforretninger. Det kommer både i pilleform, væske og som tyggetabletter. Det findes både som et syntetisk stof eller i naturlig form, der opsamles fra koglekirtlen i dyr.

Derfor bør du bruge et Melatonin-tiskud

Har du besvær med at falde i søvn eller døjer du med afbrudt søvn, kan et tilskud Melatonin gøre underværker for dine søvnproblemer. Personer med skiftende arbejdstider, jetlag m.m. kan typisk også få gavn af et tilskud Melatonin.

Det er vigtigt at nævne, at alle reagerer forskelligt på medicin og kosttilskud. Melatonin kan derfor både virke og ikke-virke for dig.

Flere studier indikerer, at Melatonin har en gavnlig effekt på både søvnproblemer, diverse søvnsygdomme og jetlag – både hos børn og voksne. Andre studier viser en klar korrelation mellem brugen af Melatonin og hastigheden, med hvilken man falder i søvn.

Forskere undersøger i øjeblikket om anvendeligheden af Melatonin kan strækkes. Der er igangværende studier på bl.a. Melatonins indflydelse på Alzheimers, Amytrofisk lateral sklerose (ALS), forhøjet natligt blodtryk og søvnproblemer hos børn med autisme.

Melatonin og bivirkninger

Melatonin har generelt færre bivirkninger end andre typer af sovemedicin. Nogle brugere rapporterer dog tilbage, at de oplever følgevirkninger som træthed i dagligdagen, hovedpine, distræthed og irritabilitet.

Bivirkningerne indtræder dog typisk, når du bruger Melatonin sammen med andre typer af medicin. Tager du fx blodfortyndende mediin, immunsupprimerende midler, Diabetes-medicin eller p-piller bør du konsultere din læge, inden du forsøger dig med Melatonin. Dette bør du under alle omstændigheder gøre, hvis du er i tvivl eller har sundhedsrelaterede problemer.

Alternativer til Melatonin

Virker et tilskud Melatonin ikke for dig, så findes der alternativer, der kan hjælpe dig med at falde i søvn. Baldrian er et naturligt kosttilskud, der i århundreder har været kendt for sine afslappende egenskaber, og er du kronisk træt kan et tilskud med Rosenrod hjælpe dig til mere energi i dagligdagen.

[Total:4    Gennemsnit:3/5]
2018-09-16T15:07:03+00:00

Leave A Comment

TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV
Aldrig mere søvnløshed
Få eksperternes 7 bedste råd til en god søvn nu.
Ja tak
(Det er gratis og du kan altid afmelde dig igen)
close-link