I dagens hektiske liv er det blevet stadig sværere at få en god nattesøvn. De ugentlige arbejdstimer, den sociale tid med familie og venner, og sociale medier der skal opdateres og vedligeholdes, gør det svært at finde den nødvendige tid til at slappe af og få en god nattesøvn.

Søvnmangel er blevet et globalt fænomen og mange betragter i dag deres mangel på søvn som et hæderstegn, som de stolt bærer for at vise, hvor hårdtarbejdende og modstandsdygtige de er.

I virkeligheden har søvnmangel mange negative virkninger på kroppens generelle velbefindende. Du er muligvis klar over, at mangel på søvn kan forårsage helbredsproblemer som angst, diabetes, forhøjet blodtryk og hjerteanfald, men er du klar over, at søvnmangel også kan påvirke din tandhygiejne?

Søvnmangel kan være farligt for dine tænder

Søvnmangel kan føre til tandproblemer som blødende tandkød, løse tænder, tandkødsinfektioner, tandslibning, og hvis det fortsætter længe nok, kan det endda føre til huller i og tab af tænder.

  • Mangel på søvn kan forårsage Parodontitis

Føles dit tandkød ømt, når du tygger, eller bløder det, når du børster tænder? Dette kan være et tegn på Parodontitis, en alvorlig tandkødsinfektion forårsaget af bakterier akkumuleret på tænder og tandkød. Ofte er det forårsaget af dårlig mundhygiejne, men undersøgelser har også vist, at søvnmangel også er en risikofaktor for paradentose. Faktisk er Parodontitis, blandt alle livsstilsårsager til tandkødssygdomme, den anden vigtigste årsag efter rygning, som er den vigtigste årsag til tandkødssygdomme.

Parodontitis begynder ofte med bakterievækst i tænderne. Hvis de efterlades uden opsyn, tager bakterierne deres gang på dit tandkød ved at ødelægge vævet omkring dine tænder og skabe lommer mellem dit tandkød og tænder. Disse lommer får dine tænder til at blive løse og ædelægger også knoglen, der understøtter tænderne.

  • Forøget niveau af betændelse i tandkødet

Hævet tandkød, som også er kendt som tandkødsbetændelse, er normalt begyndelsen på paradentose. Din krop producerer flere inflammatoriske harmoner, når du ikke får nok søvn. Dette øger din risiko for tandkødsbetændelse.

Mangel på søvn kan også få dig til at føle dig sløv, hvilket øger din tendens til at tage en eller flere ekstra kopper kaffe om morgenen. Når du ikke kan sove om natten, er chancerne for, at du keder dig og beslutter dig for at spise en snack højere. Begge handlinger kan bringe din tandhygiejne i fare.

Mangel på søvn kan også få dig til at miste fokus, mens du børster tænder og bruger tandtråd. Dette kan føre til, at du er mindre bevidst og omhyggelig med tandbørstningen, hvilket øger din risiko for tandkødsbetændelse.

  • Søvnmangel er forbundet med bruxisme

Bruxisme er det at knibe eller slibe tænder, mens du er vågen (vågen bruxisme) eller om natten, mens du sover (søvn bruxisme). Hvis du altid ubevidst sliber eller kniber dine tænder, kan det indikere, at du ikke får en tilstrækkelig mængde søvn.

Folk der lider af søvn bruxisme er mere tilbøjelige til at have søvnproblemer som snorken og søvnapnø. Bruxisme kan føre til kæbesygdomme, beskadigede eller skæve tænder og andre tandproblemer, hvis de ikke behandles.

Opsummering

Søvnmangel kan ikke blot medføre angst, forhøjet blodtryk og hjertesygdomme. Det kan også have alvorlige negative virkninger på din tandhygiejne og sågar føre til tab af tænder. For at få sunde tænder og et sundt tandkød skal du sove mindst 7-8 timer om dagen. Det er ud over din daglige tandplejning og vedligeholdelse af oral hygiejne såsom tandbørstning og skylning to gange dagligt, og besøge din tandlæge regelmæssigt for en grundig rensning.

Artiklen er skrevet for Tandbro.dk, der bl.a. foretager tandregulering med Invisalign.