Vi lever i en tid, hvor vi dagligt udsættes for digitale skærme. Uden at være meget klar over det, påvirker det vores søvn, der er en af søjlerne for optimal sundhed. Dårlig søvn er forbundet med hjertesygdomme, type 2-diabetes, depression og fedme.

Brug af kunstig belysning og elektronik om natten kan bidrage til søvnproblemer, da disse enheder udsender lys med blå bølgelængde, som kan narre din hjerne til at tro, at det stadig er dagtimer.

Mange undersøgelser tyder på, at blåt lys om aftenen forstyrrer din hjernes naturlige søvn-vågne cyklus, hvilket er afgørende for optimal sundhed. Blokering af blåt lys om natten kan derfor hjælpe på din søvnkvalitet.

Blåt lys forstyrrer din søvn

Din krop har et internt ur, der regulerer din døgnrytme – det 24-timers biologiske cyklus, der påvirker mange interne funktioner. Vigtigst af alt, så bestemmer det, hvornår din krop er klar til at vågne eller sove.

Din døgnrytme har dog brug for signaler fra det eksterne miljø – vigtigst af alt dagslys og mørke – for at justere sig selv. Og det blålys vi udsættes for fra vores tv-skærme, computere og smartphones hjælper ikke. Blå bølgelængde stimulerer sensorer i dine øjne til at sende signaler til hjernens interne ur. Det hæmmer melaninproduktionen, hvilket reducerer både mængden og kvaliteten af din søvn.

Søvnbriller kan hjælpe

Søvnbriller beskytter øjet mod potentielt skadelige lys, og kan hjælpe på at forhindre hovedpine, reducere belastning af øjnene og forbedre søvnkvaliteten.

Ravnfarvede briller er den nemmeste og mest effektive måde at undgå udsættelse for det blålys, vi udsættes for om natten. Da disse briller effektivt blokerer for alt blåt lys, får din hjerne ikke signalet om, at den skal være vågen.

Undersøgelser viser, at man ved brug af blålys-blokerende briller selv i et oplyst rum eller under brug af en elektronisk enhed, producerer lige så meget melatonin som var det mørkt.

Ifølge undersøgelsen blokerede brillerne i vid udstrækning den melatonin-undertrykkende effekt af det stærke lys.

Ligeledes har blåt lys-blokerende briller vist sig at føre til større forbedringer i søvn og mental præstation.

I en 2-ugers undersøgelse med 20 deltagere brugte halvdelen af deltagerne blåt lys-blokerende sovebriller i 3 timer før sengetid, mens den anden halvdel brugte briller, der ikke blokerede for blåt lys. Det viste sig at den første gruppe oplevede store forbedringer i både søvnkvalitet og humør.

De fleste søvneksperter anbefaler at bytte de normale briller ud med blålys-blokerende sovebriller omkring 3 timer før sengetid.

Afrunding

Blåt lys, der udsendes fra smartphones, computere og stærke lys, kan hæmme din søvn hvis du udsættes for det inden sovetid. Justering af, hvordan og hvornår du udsættes for blåt lys, kan hjælpe dig, der er udsat for søvnløshed og dårlig søvnkvalitet, og gerne vil øge kvaliteten af din søvn. Sovebriller kan være særligt effektive for dette, og du kan endda kombinere det med andre teknikker, såsom træning tidligt om morgenen eller dæmpe lyset omkring en time før sengetid, der vil hjælpe på søvnkvaliteten.

Artiklen er skrevet i samarbejde med Fitfact