Urolig søvn

Alle mennesker har perioder, hvor de har besvær med at falde i søvn eller hvor søvnen er urolig, og man ligger og drejer sig, sveder og vågner flere gange i løbet af en nat. Det kan være på tidspunkter, hvor man er stresset på arbejde, har personlige problemer eller på anden vis er udsat for et pres, som man ikke er vandt til. Der er ikke nødvendigvis noget galt med en, hvis man har en urolig nattesøvn i ny og næ. Det er faktisk ganske normalt. Der hvor det kan gå hen og blive et problem, er når det forstyrrer en i dagligdagen, og man ikke formår at lykkes med det, man har sat sig for, fordi man simpelthen er for træt. Derudover er det selvfølgelig en irritationsfaktor, når man ligger og vender sig, og bare ikke kan falde i søvn, eller hvis man har sover uroligt.

Urolig søvn kan aldrig helt undgås. Når det så er sagt, så er der flere ting, du kan gøre, så du får en mere rolig nat og slipper for de værste uroligheder. I denne artikel får du gode råd til, hvordan du slipper for urolige nætter.

Slip for urolig søvn om natten

Urolig søvnEt af de vigtigste råd er, at du gør dig selv det behageligt. Både fysisk og mentalt. Hvis du har presserende gøremål, så forsøg vidt muligt at løse dem, inden du går i seng. På den måde slipper du for at bruge mental energi og tankevirksomhed. Hvis det er gøremål, der ikke kan løses før dagen efter eller senere, så forsøg at slå det ud af hovedet. Du kan alligevel ikke gøre noget i aften, så hvorfor spekulere mere over det? Skriv evt. ned, hvordan du har i sinde at løse problemet. Det giver ofte ro.

Den fysiske forberedelse handler typisk om, at du lufter ud, skifter sengetøj og ruller for. Mørklægningsgardiner er i denne henseende en stor gevinst. Har du ikke sådan nogle, så kan du overveje en øjenmaske, der holder lyset ude. Hvis du skal tidligt op, så er det en god ide, at pakke din taske og lægge morgendagens tøj frem. Forsøg så vidt muligt at forberede dig selv på en god nat.

Se om du kan temperere dit soveværelse, så det ikke er varmere end 16 til 18 grader. Et soveværelse skal helst ikke være for varmt, og heller ikke for koldt. Det skal være lunt, men mere koldt end varmt. Et soveværelse bliver varmere i løbet af natten, imens du ligger og sover.

At gøre sig selv det behageligt handler i vid udstrækning også om, hvilken indstilling man har til søvnen. Drop de negative tanker om, at du igen i nat får en urolig søvn. Fortæl dig selv, at du i nat sover godt og behageligt.

Løb en tur og tag et bad

Et varmt bad har en beroligende virkning på både krop og sind. Forskning på området bekræfter, at et varmt bad er afslappende og afstressende. Læg dit bad i god tid, så du ikke skal stresse over, at klokken er for mange, og så du har tid til at hygge om dig selv. Kombinér evt. dit bad med en rask løbetur forinden. En løbetur frigiver endorfiner og udmatter kroppen, så du er mere modtagelig overfor søvn. Det efterfølgende bad virker som belønning for hjernen.

Når du har været ude at løbe og været i bad, pakket din taske og lagt tøj frem, så kan du evt. sætte dig ned og nyde en kop te eller varm mælk. Både te og mælk virker beroligende på kroppen og er ideel før sovetid. Undgå for alt i verden stimulerende stoffer som kaffe og cola, der garanteret har indflydelse på din urolige søvn.

Relaterede Indlæg