Søvnbehov hos ældre

Jo ældre man bliver, desto mindre søvn har man brug for. Søvnbehov hos ældre falder altså med tiden. Når man er ung, er det helt normalt at sove 8-9 timer hver nat. Dette bliver sværere, når man kommer op i alderen, for dels bliver søvnen lettere, og dels har kroppen bare mindre brug for søvn. Forskere fra et engelsk universitet har fundet ud af, at ældre mennesker (folk over 50 år) rent faktisk har brug for 43 minutters mindre søvn end folk, der er midt i tyverne. I gennemsnit sov de ældre mennesker lidt over 6,5 timer hver nat, imens den yngre testgruppe havde en nattesøvn tættere på de 8 timer. Undersøgelsen viste også, at de ældre sov mere uroligt og vågnede oftere om natten. Perioden i REM-søvn (den allerdybeste, drømmeløse søvnfase) var også reduceret drastisk.

søvnbehov hos ældreSelvom ældre personer sover mindre om natten, så er de mere veludhvilede, når de står op. Den ældre testgruppe i ovenstående eksperiment var samtidig også mindre søvnige om dagen, end den tilsvarende gruppe med yngre mennesker. Dette på trods af at forskerne flere gange bevidst afbrød den ældre gruppes søvn. Undersøgelsen fortæller ikke, hvorfor man har brug for mindre søvn, desto ældre man bliver, men en tese er, at hormonbalancen i kroppen ændrer sig, når man bliver gammel. Det reducerede søvnbehov hos ældre kan også skyldes forandringer i hjernen, der gradvist sker igennem livet.

En morfars indflydelse på ældres søvnbehov

Når det så er sagt, så tager ældre mennesker ofte også en ”morfar” – altså en lur midt på dagen. En morfar behøver ikke vare længere tid end tyve min., så man skal ikke nødvendigvis helt ned i den dybe REM-søvn, før en morfar har en gavnlig effekt. Undersøgelser på dette område viser, at bare det, at man lukker øjnene og hvilker sig lidt, styrker ens koncentration, kognitive evner, energiniveau og humør, når man vågner op igen. Faktisk kan der være fordele i, at en morfar ikke tager længere tid en 20 til 30 min. Hvis man sover længere tid, kommer man i den dybe søvn, og så kan det være sværere at falde i søvn om aftenen. Det er desuden også sværere at vågne af REM-søvnen, så man kan risikere at vågne op og indse, at man har sovet i to timer.

Relaterede Indlæg