Mareridt

Mareridt er for det meste en barndomslidelse, men også voksne lider af dem – dog i mindre grad. Selvom mareridt ikke er decideret farlige, kan de føles meget virkelighedstro og ubehageligt. For personer med hyppige mareridt, kan det derfor have en afgørelse på ens livskvalitet.

Mange ting kan forårsage mareridt, og det er derfor vigtigt, at man prøver at identificere baggrunden for, hvorfor man får mareridt. Der er flere ting, der kan være medvirkende til, at du sover uroligt om natten og har livlige drømme. Nedenstående ting kan være medvirkende til, at man oplever mareridt om natten:

  • Nogle af os nyder en sen snack før sengetid. Hvis du har marreridt hver nat, bør du overveje at droppe den. Når man spiser sent om aftenen øges stofskiftet, hvilket gør ens hjerne mere aktiv, imens man sover.
  • Noget medicin kan medføre, at du har livagtige drømme eller mareridt. Eksempelvis er antidepressiver og blodtryksmedicin kendt for at være medvirkende til, at man har livlige drømme. Tal med din læge, hvis du tror, at din medicin kan være skyldig i dine mareridt. Lægen kan muligvis ordinere et andet præparat, der ikke i samme grad aktiverer din hjerne om natten. Du bør ikke stoppe med at bruge din medicin uden at tale med din læge først.
  • Mangel på søvn kan forårsage marreridt. Det er altid vigtigt at få nok søvn, men hvis din aften er forstyrret, bør du overveje at få mere hvile. Start med at lægge en plan for, hvordan du kan få regelmæssig søvn. Gå eventuelt i seng på samme tidspunkt hver aften og sørg for, at du får ca. 8 timers søvn hver nat. Dette kan afhjælpe dit mareridtsproblem og som en ekstra bonus er du veludhvilet og klar til at påtage dig dine daglige opgaver – hver dag.
  • Folk, der lider af angst, depression og posttraumatisk stress syndrom (PTSD) lider ofte også af mareridt. Dette kan være sværere at arbejde med end nogle af de andre årsager. Kognitiv adfærdsterapi er formentlig den bedste løsning. Et eksempel på dette er Imagery Rehearsal. Det er her, du genser et tilbagevendende mareridt i dit sind i løbet af dagen og forestiller dig, hvordan du ønsker, det skal vise sig.
  • Der er nogle søvnforstyrrelser, der kan forstyrre din søvn. Søvnapnø og Restless Leg Syndrome er et par eksempler. Hvis nogen af disse skaber en forstyrrelse i søvne og volder dig marreridt, er du nødt til at behandle lidelsen direkte. Mareridt er blot et symptom, og du bør derfor ikke adressere disse direkte.
  • Hold dig væk fra koffein og nikotin inden sengetid. Koffein og nikotin aktiverer din hjerne, og du vil derfor opleve en mere urolig nat end ellers. Alkohol kan ligeledes give en forstyrret søvn, så hvis du nyder et glas vin om aftenen, bør du overveje at droppe dette eller ligge det tidligere på dagen.
  • Prøv at praktisere yoga eller meditation og få en god nattesøvn. Læs mere om at dyrke yoga inden sengetid under “Forebyggelse af søvnløshed“.

Kan man undgå mareridt?

mareridtMarreridt om natten kan aldrig undgås helt men ovenstående råd kan sænke frekvensen og hyppigheden.

Hvis du følger alle ovenstående råd, og du stadigvæk har mareridt hver nat, bør du søge råd hos din læge. Nogle personer har ubehandlede traumer eller en hypersensitiv underbevidsthed, der kan være medvirkende til, at man får mareridt. Din læge kan fortælle dig, om du bør søge psykolog og ligeledes hjælpe dig med en henvisning til en i dit nærområde.