FAQ om søvn

SøvnHar du problemer med din søvn?

Vi oplever alle perioder med dårlig søvn, hvor vi ikke kan sove og vores søvn regelmæssigt er afbrudt. Det er helt naturligt. Der, hvor du får et søvnproblem, er, når den dårlige søvn hindrer dig i løbet af hverdagen. Er du for træt i skolen, så du ikke kan lære noget? Har du svært ved at varetage dit arbejde? Er du træt kl. 18? Så har du et søvnproblem.

Ofte stillede spørgsmål om søvnproblemer

Nedenstående er de spørgsmål, vi oftest får om søvn og dårlig søvn.

Q: Hvad er søvnproblemer?
A: Søvnproblemer er, at du vågner ofte, for tidligt eller har problemer med at falde i søvn. Søvnproblemer kan også være, hvis du sover for meget. Dette kaldes hyperinsomni. Ovenstående er alle symptomer på, at noget er galt. Forsøg derfor at finde årsagen til, at du ikke kan sove. Søvnproblemer er ikke en sygdom i medicinsk forstand men er ofte en bivirkning.

Q: Hvordan kan søvnproblemer løses?
A: Søvnproblemer kan løses ved, at du kortlægger årsagerne til dit søvnbesvær. Uden at have et indblik i din hverdag eller din personlige situation, kan det således være svært at svare på dette spørgsmål. Vi anbefaler, at du søger mere information her på siden, hvorefter du vil have et meget bedre fundament for at løse dine søvnproblemer.

Q: Hvad skyldes søvnbesvær?
A: Der er oftest ikke nogen enkeltstående grund, og søvnbesvær kan have mange årsager;

  • Spændinger
  • Reaktioner på sorg, vrede, afmagt eller frustration (negative følelser, generelt)
  • En uoverskuelig dagligdag, hvor problemerne er ved at vokse dig over hovedet
  • Stress, angst eller depression
  • Sygdomme med mange smerter, hyppig vandladning eller åndenød
  • Varierende døgnrytme (f.eks. skiftende arbejdstider)
  • Jetlag
  • Mennesker, der hele tiden ligger i sengen

Q: Hvem får udfordringer med søvnen?
A: Søvnproblemer og søvnløshed er meget almindeligt. De fleste mennesker oplever ofte, at de ikke kan sove. Ca. 25 % af alle over 65 år lider af kronisk søvnbesvær (langvarig insomni). Søvnproblemerne forværres ofte jo ældre, du bliver. Kvinder, folk som bor alene og handicappede har oftere problemer med at sove end andre.

Q: Hvor meget søvn skal jeg have?
A: Søvnens længde varierer meget. Grunden hertil er ukendt. Generelt sover du mindre, jo ældre du er. Et barn på 1 år sover eksempelvis ca. 13 timer i døgnet, mens yngre voksne gennemsnitligt sover ca. 8 timer i døgnet. Ældre mennesker sover gennemsnitligt 6 timer i døgnet. Søvnen bliver desuden mere overfladisk, og de vil vågne hyppigere. De kan derfor opleves som om, de næsten ikke har sovet.

Q: Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan sove?
A: Det er vigtigt, at du finder frem til årsagen til din søvnløshed / søvnbesvær. Sovemedicin er ofte en dårlig og snarere midlertidig løsning på problemet. I stedet bør du fokusere på at slappe af og ligge behageligt. Se om du kan lukke ned for tankemylderet.

Q: Hvem skal bruge sovemedicin?
A: Sovemedicin skal kun bruges, hvis din læge mener, at dine søvnproblemerne er alvorlige og kan påvirke dit helbred eller generelle velbefindende.

Q: Hvordan kan jeg få mere energi?
A: Der er ikke et entydigt svar på dette spørgsmål, og du bør derfor således undersøge, hvorfor du ikke har nok energi i dagligdagen. Du bør vurdere, hvor vidt du sover nok, spiser sundt og dyrker motion. Dette er de tre vitale områder, der har indflydelse på, hvor meget energi du har i hverdagen. Det er således her, du bør starte, hvis dit ønske er at få mere energi.
 
Foruden ovenstående kan der være andre ting, der tager uforholdsmæssigt meget af din energi. Har du fx krævende arbejdsopgaver eller er der mange forstyrrende elementer i din dagligdag?

Relaterede Indlæg