Behandling af stress og søvn

Mange danskere går alt for længe og er stressede. I Europa er over 40 mio. arbejdstagere påvirkede af stress, hvilket svarer til hver fjerde lønmodtager.

Derved er stress det næststørste helbredsproblem for arbejdsmiljøet i Europa (næstefter smerter i ryggen).

Symptomer på stress

Symptomerne på stress kan være depression, søvnløshed, koncentrationsbesvær, glemsomhed, mindre overblik, kort lunte og apati.

Der er en lang række symptomer på stress, der er mere eller mindre skjulte. Mange af symptomerne er ret generiske, og det kan derfor ofte være svært at skelne stress fra det at have en dårlig dag, være træt og uoplagt. Du bliver derfor nødt til at være rigtig opmærksom på dig selv, din mentale tilstand og mærke efter. Er det stress symptomer, så har du dem givetvis over en lang periode.

Genkender du noget af det hos dig selv og tror, at du lider af stress, bør du overveje følgende spørgsmål:

  • Kan du holde til at fortsætte på samme måde?
  • Kan din familie fortsætte på samme måde?
  • Kan du ændre din situation?
  • Kan du få hjælp og støtte hos din leder?
  • Kan du få hjælp og støtte hos dine kolleger?

Forskellige former for stress

behandling af stressDer er stress, der kun varer i korte perioder. Det er den stimulerende stress. Det er den drivkraft, der skærper alle vores sanser, når vi står over for en særligt krævende opgave. Stress er menneskets måde at reagere på, når vi føler os pressede.

Men stress er også den reaktion, kroppen sætter i gang, når vi udsættes for belastninger, vi ikke evner eller har ressourcer til at klare. Får vi ikke ro for den slags situationer ind imellem, kan god stress forvandle sig til ond stress. Det er farligt at overhøre kroppens og sindets advarselssignaler som hovedpine, fordøjelsesbesvær, søvnløshed, koncentrationsbesvær, opgivenhed, nedsat sexlyst, angst og misbrug. Det er altså særdeles usundt, hvis du er stresset hver dag i lang tid, og det er derfor en god idé at lære at tackle sin stress.

Håndtering af stress

Find ud af, hvad du tænker om dig selv, dit liv og din omverden. Riv en aften ud af kalenderen og overvej din livssituation. Overvej, hvad du vil ændre. Træf de valg, der er rigtige for dig. Sæt dig personlige mål. og tag konsekvenserne.

Gode råd til håndtering af stress:

  • Styrer du dit liv eller styrer tilfældighederne dig? Planlæg din tid og kom pressede situationer i forkøbet.
  • Hvordan håndterer du følelser? Tag dine følelser med på råd.
  • Er du i tvivl om noget, så hold dig ikke tilbage med at stille spørgsmål. Usikkerhed giver stress.
  • Hvordan behandler du din krop? God motion er vigtig for et godt helbred. Og så kan det være sjovt!
  • Dyb og regelmæssig vejrtrækning giver ro og godt med ilt til hjernen.
  • Hvordan spiser du? Spis fedtfattigt, groft, meget frugt og grønt til daglig.
  • Giv dig selv tid til at lave ingenting. Læg pusterum ind i din hverdag. Gå en tur i den friske luft!
  • Lad humor og latter være en del af din hverdag.
  • Giv plads til dig selv – også når du har travlt.

Eksempler på stress-skabende situationer

  • Hvis der stilles for store krav til viden og samarbejde. Mange medarbejdere tænker: “Kan jeg følge med og finde ud af de mange nye ting?”
  • Hvis man arbejder meget alene
  • Hvis virksomheden forventer, at der vil ske forbedringer på vigtige områder, og der intet sker. Står det på i lang tid, kan der opstå en følelse af nederlag og fastlåsthed
  • Hvis de krav, der stilles til den enkelte eller gruppen, ikke kan opfyldes med de ressourcer, der er til rådighed. Det stresser at gå på kompromis med egne ideer om kvalitet og godt udført arbejde.

Symptomer på stress

Hvis du kan svare ja til flere af nedenstående udsagn, kan der være en fare for, at du er stresset:

  • Jeg oplever mere og mere, at jeg næsten ikke kan vente til fyraften med at komme væk fra jobbet
  • Det føles, som om jeg ikke gør et ordentligt stykke arbejde for tiden
  • Jeg er mere irritabel, end jeg plejer
  • Jeg er blevet mere kynisk og negativ på det sidste
  • Jeg har mere ondt i kroppen, end jeg plejer
  • Ofte har jeg en følelse af håbløshed
  • Jeg drikker mere alkohol eller tager piller for at klare stresset
  • Jeg er træt. Min energi er ikke, som den plejer at være
  • Min hukommelse er ikke så god, som den plejer
  • Jeg føler mig utilfreds
  • Jeg sover ikke så godt
  • Jeg har ikke så let ved at koncentrere mig for tiden
  • Min appetit er mindre, eller jeg spiser konstant
  • Jeg er ikke i stand til at træffe beslutninger så let som tidligere
  • Jeg føler mig ikke tilstrækkelig anerkendt eller belønnet for mit arbejde
  • Jeg føler mig hjælpeløs, som om jeg ikke kan se en vej ud af mine problemer
  • Jeg oplever, at jeg når færre ting på arbejdet

Lyt til din krop, for kroppen lyver aldrig.

Man kan på det mentale plan sagtens lyve over for sig selv og bilde sig ind, at man kan klare det hele, men når din krop begynder at reagere med stresssignaler, så er det i virkeligheden kroppen, der siger stop. Lytter du stadig ikke, vil din krop reagere med flere og flere stresssymptomer. Fortsætter du stadig ufortrødent i det samme tempo, så reagerer kroppen til sidst med sygdom.

Pas godt på dig selv!